fbpx

Inbjudan till presskonferens angående remissvar ”Vem betalar priset för vinden?”

Vi hälsar välkomna till presskonferens fredagen den 8 september, klockan 10.00,  på World Trade Center i Stockholm, konferensrum Casablanca.

I slutet av april 2023 lade särskilda utredaren Ulrika Liljeberg (C) fram regeringens utredning ”Värdet av vinden”, allmänt kallad som ”incitamentsutredningen”: SOU 2022:27 & 2022:135 “Stärkta Incitament till kommuner som säger Ja till vindkraft.” En utredning som fått direktiv att hitta en lösning för att skapa acceptans för fortsatt utbyggnad av vindkraft.

Vem betalar priset för vinden?

På presskonferensen kommer Riksföreningen Motvind Sverige att presentera sitt remissvar  med namnet ”Vem betalar priset för vinden?” Föreningen kommer att redovisa en analys om varför utredningen misslyckats med att nå målen i direktivet,  samt visa på de besvärande demokratiska och juridiska dilemman som utredningens förslag innebär.

Se presskonferensen här ››

Ladda ner pressmeddelandet som pdf »

För mer information kontakta:
Koordinator Madeleine Staaf Kura | madeleine@motvindsverige.org | ‭ 073-539 04 64‬

Om Riksföreningen Motvind Sverige

Riksföreningen Motvind Sverige är en ideell och politiskt oberoende förening (NGO) som värnar naturen, den biologiska mångfalden, människors hälsa och ekonomi. Vi arbetar för en hållbar utveckling av svensk landsbygd, som ger människor möjlighet att leva i samklang med naturen. Verksamheten finansieras genom gåvor och medlemskap.

Riksföreningen Motvind Sverige kräver stopp för det industriella vindkraftsexperimentet och att en grundlig revision om dess påverkan på den biologiska mångfalden, djurlivet, naturen och människors hälsa genomförs. Motvind Sverige kräver skadestånd och ersättning till de drabbade för de skador som orsakas av den industriella vindkraften.

Idyllen i byn Piggaboda i Alvesta kommun innan Lyngsåsa Vindkraftspark byggdesByn Piggaboda vid Lyngsåsa Vindkraftspark i Alvesta kommun
Omslagsfoto: Idyllen i byn Piggaboda i Alvesta kommun innan Lyngsåsa Vindkraftspark byggdes. Den 8 oktober 2021 var det start för Lyngsåsa vindkraftspark. 22 vindturbiner som är 210 meter höga. Vindparken har redan haft två utländska ägare. ”Det känns fantastiskt, vindkraftverken är jättefina,” sa Anders Ygeman (S) dåvarande energiminister på invigningen där han frotterade sig med det brittiska bolaget Baywa-re som ockuperat och skövlat småländsk mark. Läs fallstudien om Piggaboda här ›› motvindsverige.org/piggaboda-lyngsasa-vindkraftspark

Dela gärna »

Senaste artiklarna

Inga fler inlägg att visa

Är du drabbad av vindkraft?

Om du är medlem i vår rikstäckande förening Motvind Sverige är du välkommen att skicka in din historia till oss. Fyll i vår enkät genom knappen nedan, där kan du även bli medlem om du inte redan är det.

Byn Piggaboda vid Lyngsåsa Vindkraftspark i Alvesta kommun